Фото без опису

  Селище Брусилів, що на Житомирщині, прийняло майже 8 тисяч нових жительок та жителів внаслідок війни. Це половина всього населення територіальної громади. Як селище впоралося з реєстрацією нових людей та чому нова техніка відіграє в цьому процесі ключову роль — читайте в інтерв’ю з Марією Шарамко, очільницею відділу соціального захисту населення Брусилівської селищної ради.

Розкажіть про вашу громаду. Скільки переселенок/ців вона прийняла? Чи є дані, скільки ВПО зараз проживає в громаді?

  Брусилівська селищна територіальна громада утворена шляхом добровільного об’єднання громади селища Брусилів та 17 сільських рад. Адміністративним центром є селище Брусилів. Громада має близьке розташування до міжнародної автомобільної дороги Київ–Чоп (М–06). Відстань від селища Брусилів до столиці — 85 км, до обласного центру м. Житомир — 78 км. Населення складає 14 913 людей. 

  Так склалося історично, що Брусилівська громада охоплює територію колишнього Брусилівського району Житомирської області, що став прихистком великої кількості переселенців із зони безумовного (обов’язкового) відселення. Більше ніж 30 років тому на територію громади переїхали на постійне проживання громадяни з колишніх Народицького, Овруцького, Олевського, Лугинського, Малинського та Коростенського районів. 

  З початком повномасштабного вторгнення наша громада стала прихистком для жителів із міст Київ, Буча, Ірпінь, селищ Макарів, Гостомель, Бородянка, Вишгород, сіл Андріївка, Липівка, Калинівка, Наливайківка, Димер, Катюжанка, Демидів, Радча, Зміївка, Давидки, Грезля, Базар та інших населених пунктів, які були окуповані та перебували у зоні бойових дій. 

Найбільша кількість ВПО на території громади була у липні 2022 року: 7772 людини, з яких 1958 діти. Станом на 01.10.2023 року на території громади зареєстровано 6233 внутрішньо переміщені особи. 

  Розкажіть про ваш відділ та управління. Які його ключові завдання? Як давно ви працюєте в ньому? Яке навантаження як соцпрацівниця відчуваєте зараз?

 Відділ соціального захисту населення є структурним підрозділом Брусилівської селищної ради, який створено 24.03.2021 року. Він є виконавчим органом Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області, що забезпечує виконання власних і делегованих повноважень та функцій у сфері соціального захисту населення, забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі, протидії торгівлі людьми. Основними завданнями відділу є забезпечення реалізації соціальної політики у сфері соціального захисту населення: надання в межах компетенції адресних соціальних допомог, компенсацій, пільг та інших соціальних виплат з місцевого бюджету; розроблення та організація виконання комплексних програм та заходів щодо поліпшення становища соціально вразливих верств населення, сімей та громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах, всебічне сприяння в отриманні ними соціальних виплат та послуг за місцем проживання/перебування. 

  Начальником відділу працюю з 01.06.2021 року. Найскладніші періоди роботи припали на березень–квітень 2022 року. Йшли активні бойові дії в Київській області, частина працівників нашого відділу змушені були покинути межі країни задля безпеки власних дітей, різке збільшення внутрішньо переміщених осіб, які потребували допомоги, захисту, — все це призвело до збільшення навантаження. Потрібно було забезпечувати стабільність у виплатах допомоги з місцевого бюджету для жителів громади й при цьому бути емоційно стійкими та спокійними. Проте справилися і підготувалися до роботи в осінній період, коли вимикали світло, а потрібно було забезпечувати стабільний процес роботи та сприяти забезпеченню рівня життя місцевого населення. 

  Сьогодні у нас працює 5 людей, які вже мають певні навички роботи в екстремальних та стресових ситуаціях, завжди готові до розв’язання питань будь-якої складності. Проте хочу зазначити, що навантаження так і не зменшилося із початку повномасштабного вторгнення. Виклики сьогодення сприяють запровадженню нових програм та заходів для місцевого населення, над якими активно працюють у відділі. Постійний моніторинг, збір, аналіз, прогнозування певних ситуацій лягли на плечі наших спеціалістів. 

Розкажіть про основні потреби ВПО у вашій громаді, проблемні моменти та виклики, які треба подолати.

  Основні проблеми ВПО, що прибули на територію громади у 2022 році, з якими часто стикаємося у роботі, такі: отримання гуманітарної допомоги, забезпечення власним житлом, працевлаштування за фахом та з тим рівнем заробітної плати, що була у них до повномасштабного вторгнення. 

Що стало для вашого відділу/управління найбільшим успіхом в роботі від початку повномасштабного вторгнення? А що вважаєте найбільшим викликом?

  Найбільшим успіхом у нашій роботі, мабуть, є забезпечення стабільності всупереч обставинам, які виникають, відповідальність та активність кожного, зацікавленість у спільному позитивному результаті на благо жителів громади. Найбільшим викликом, як я вже говорила, було виконання великого обсягу роботи, проведення нарахувань і виплат без затримок за короткий період часу і в незвичних раніше умовах: без світла та доступу до мережі Інтернет. 

Як техніка (комп’ютери, принтери, зовнішні накопичувачі) допомагає в роботі працівницям/кам соцзахисту? Чому важливо оновлювати та забезпечувати її швидку й безперервну роботу?

 Техніка, якою користувалися працівники у відділі, була застарілою, тому виконання роботи на певних етапах затримувалося. На двох працівників у відділі був один принтер, джерела безперебійного живлення взагалі були відсутні, і, як вам зрозуміло вже, коли відключали світло, то завершити роботу було важко. Інколи доводилося все робити спочатку. 

  Завдяки сучасному устаткуванню, яке ми отримали від Благодійного фонду «Стабілізейшен Суппорт Сервісез» та УВКБ ООН, працівники відділу значно пришвидшили роботу, виконаних завдань стало набагато більше, знизилася емоційна напруга, адже не потрібно ділити робоче місце на двох. Нам вдалося оптимізувати процеси проведення нарахувань і виплат жителям громади, прискорити й полегшити обробку документів, забезпечити якісне збереження даних. 

 Нова техніка — це вже 50% виконаної роботи, проте вона потребує налаштування, якісного обслуговування, ремонту, встановлення програм. Добре, коли є працівник, який постійно займається такими питаннями.

Працівниця/ник системи соціального захисту населення — хто це? Які головні якості цих фахівчинь/ців?

  Працівник системи соціального захисту — це той елемент соціальної системи, що забезпечує не лише її функціонування, а й відповідає за життєдіяльність та добробут населення, є ланкою між суспільством, жителями громади та місцевою владою. Такі працівники повинні вміти прогнозувати, мати витримку, бути емоційно стабільними, ініціативними, конкретно і чітко висловлювати свою позицію, добре знати обов’язки й вміти допомагати іншим, поважати клієнтів, невідкладно розв’язувати проблеми. 

Розкажіть коротко про плани й бажання вашого відділу/управління на 2024 рік.

  Планів багато, бажань ще більше, але головне та основне — автоматизація процесів, що знизить витрати сил та часу працівників на виконання завдань, підвищить ефективність та продуктивність праці. 

Ми висвітлюємо роботу української системи соціального захисту населення в межах проєкту «Підтримка спроможності системи соціального захисту населення щодо реєстрації внутрішньо переміщених осіб», що реалізується за фінансування Агентства ООН у справах біженців (УВКБ ООН).