У 2020 році ми  вже звикли до розподілу навичок на тверді та м’які (hard та soft skills). Проте реальність змінюється, набори навичок теж змінюються. І в часи невизначеності та швидких змін, як зазначають експерти, стають популярними так званні meta-skills.

Meta-skills – це навички, які впливають на кожну сферу життя та допомагають нам засвоювати нові вміння.

  На ринку праці і досі спостерігається висока конкуренція, у зв’язку із скороченнями працівників  у  2020 році.  Щоб стати сильнішим, потрібно швидко адаптуватися, засвоювати нові навички. Адже, ті, хто на початку карантину не змогли розібратися із Zoom, опинилися поза грою. Ось для цього і потрібні метанавички.

  Раніше вважалося, що успіх чекає на того, хто отримав освіту та засвоїв певні знання. Проте часи кардинально змінилися, і у 2021 важливо вміти адаптуватися до раптових змін, вміти перейти в іншу професію в найкоротші терміни, бути міжпредметним.

  Навички, до яких ми вже звикли, називають тимчасовими, а meta-skills – постійними. Наприклад, знання англійської – це hard skills, а от здатність вивчати іноземну – це meta-skills. Якщо у вас розвинена ця метанавичка, то вам буде легко вивчити інші мови, а такого фахівця хочуть отримати багато компаній.

Розглянемо п’ять meta-skills для успіху в новій епосі:

  1. Навчання. Це найважливіша, найосновніша навичка. Проте не варто навантажувати себе навчанням, яке не подобається, тому обирайте лише ті курси, які допоможуть розвиватись у своїй сфері чи суміжній, але яка вам до душі. Навчайтесь скрізь: коли дивитесь фільм, стоїте в черзі, їдете на роботу – сприймайте світ з професійної точки зору та робіть висновки для себе.
  2. Погляд на перспективу. Ця метанавичка дає змогу дізнатися про результат роботи, коли його ще немає. Ви повинні вміти дивитися на світ очима іншої людини – кінцевого споживача. Якщо ви менеджер з продажу, то маєте бачити товар, як клієнт, який його придбав та користується ним: як товар полегшив йому життя? Якщо ви розвинете це вміння, то зможете передбачати реакцію клієнта, колеги, керівника тощо на все, що плануєте сказати їм.
  3. Соціальний інтелект. До цієї збірної навички належать вміння міжособистісного спілкування, здатність робити висновки не лише на основі свідомих рішень, а вміти копнути глибше. Соціальний інтелект допоможе краще працювати в команді, без особистого спілкування, при онлайн-взаємодії, та швидше знаходити правильні рішення без великих розумових та часових затрат.
  4. Дизайн-мислення - це генеративний підхід до розв’язання проблем.   Іншими словами, ви не знаходите відповіді, а створюєте їх. Ця навичка пов’язана зі створенням унікальних рішень, продуктів тощо, яких не було досі. Саме так можливо завоювати клієнта у нову епоху – показати йому те, чого він не бачив. Саме такі рішення стають антикризовими у веденні бізнесу.
  5. Стійкість. Багато команд зазнають провалу через те, що здаються після перших же невдач. Але в кризові часи потрібно бути стійким, тому що ніхто не знає, який шторм може накрити нас вже завтра. Дозволяйте собі експериментувати, щоб знайти правильні рішення, – це допоможе розвивати стійкість і швидше отримати бажаний результат.

   Будь-які події, які ми не здатні контролювати, роблять нас слабшими. Тому метанавички, допоможуть вам справитися з мінливим життям у цілому та навчитися правильно його сприймати.

 

Л. Левківська, провідний фахівець з профорієнтації