КІБЕР безпека – як не стати «зброєю» в руках агресора
Сьогодні, в умовах війни, ризики для дитини потрапити у контакт із системою правосуддя суттєво зростають.
Набувають поширення нові форми злочинності (вербування і використання дітей у збройному конфлікті, втягнення дітей у злочинну діяльність, тощо).
У підлітковому віці людина стає найбільш чутливою до соціальних небезпек в силу ряду обставин: недостатній життєвий досвід, надмірна допитливість та довіра, прагнення заробити «легкі» гроші.
Повномасштабне вторгнення кардинально змінило життя кожного українця, а разом із тим і всі сфери суспільного життя. Не оминули ці зміни і сферу поширення інформації в мережі Інтернет, бо військова агресія з боку РФ набула інших масштабів, поширившись і на кіберпростір.
У цей непростий для нашої країни час увесь інформаційний простір фактично стає плацдармом, а інформаційні портали, вебресурси, поштові сервіси, телеграмканали, так звані блогери, спільноти у соціальних мережах тощо – інструментами. В умовах гібридної війни ця інформаційна агресія, яку організовують і координують спецслужби РФ, зростає в рази.
Так, коли на початку війни діти втягувались ворогом у злочинну діяльність, пов’язану з розповсюдженням інформації про переміщення, рух або розташування ЗСУ, то на сьогодні неповнолітні стають учасниками в організації терористичних актів на території України.
Наведемо декілька прикладів:
Так, п’ятьом жителям обласного центру, із яких двоє - неповнолітні особи, у листопаді 2024 року повідомлено про підозру у скоєнні терористичного акту шляхом вчинення вибуху, що створило небезпеку для життя і здоров’я людей, з метою залякування населення, за попередньою змовою групою осіб за ч. 2 ст. 258 КК України.
Як установлено під час розслідування, 15 річний мешканець обласного центру за допомогою месенджеру «Telegram» вирішив заробити. З цією метою у вказаному застосунку він познайомився з невідомою особою, яка запропонувала йому заробляти на виготовленні саморобних вибухових пристроїв.
Після обіцянки замовника виплатити винагороду, неповнолітній свідомо, для отримання допомоги у вчиненні вказаного злочину, залучив знайомих йому осіб. У подальшому, дотримуючись інструкцій замовника, за допомогою придбаних предметів й речовин, групою осіб було виготовлено саморобний вибуховий пристрій, який у подальшому розміщено на відкритій ділянці біля адмінбудівлі. Також для фіксації теракту поблизу місця злочину розмістили відеокамеру.
Надалі неповнолітній, використовуючи месенджер «Telegram», проінформував замовника про виконання поставленого завдання, після чого у місці встановлення пристрою пролунав вибух, внаслідок чого отримали порання особи, які проходили у цей час біля місця вибуху.