Фото без опису Сьогодні Севруком Олегом Анатолійовичем, головним державним інспектором відділу з питань праці Управління інспекційної діяльності у Житомирській області Центрально-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, було проведено семінар на тему «Задекларована праця і незадекларована праця та кримінальна відповідальність посадових осіб».

 Задекларованою працею, вважається праця, коли виконані такі умови: роботодавець уклав з працівником трудовий договір; офіційно повідомив про його працевлаштування державну податкову службу; офіційно і в повному розмірі виплачує заробітну плату; сплачує за працівника єдиний соціальний внесок, виконуються інші вимоги законодавства про працю та соціальне страхування.

 Наслідки незадекларованої праці для працівника: відсутність страхового стажу; не дотримання норм з охорони праці; соціальна незахищеність через неможливість отримати страхові виплати у разі непрацездатності, нещасного випадку чи професійного захворювання; обмеженість реальних можливостей захисту, коли роботодавець відмовляється виплачувати заробітну плату чи виконувати інші домовленості про умови роботи; відсутність соціальних гарантій (оплачуваної відпустки, навчання, нормованого робочого дня та ін.).

 Наслідки незадекларованої праці для роботодавця: штрафи за порушення законодавства про працю; низька продуктивність праці і відсутність мотивації персоналу; негативний імідж, обмеженість можливостей залучення додаткових ресурсів, зокрема кредитів, державної фінансової допомоги, грантів міжнародних організацій.

 Наслідки незадекларованої праці для держави і суспільства: створення ситуації невизначеності на ринку праці; скорочення надходжень до держбюджету іфондів соціального страхування; нестача коштів для фінансування заходів з підтримання обороноздатності країни, для надання державних послуг зокрема у сфері медицини і освіти, виплати пенсій, оплати лікарняних; необхідність підвищення податків.

 Використання незадекларованої праці в умовах війни є реальною загрозою для національної безпеки, оскільки призводить до:

недостатності коштів для фінансування заходів з підтримання обороноздатності країни;

зменшення кількості робочих місць;

скорочення відпрацьованих годин;

звуження обсягів пропозиції робочої сили, зокрема через міграцію населення до інших країн;

зниження рівня зайнятості;

зростання рівня безробіття;

зниження рівня оплати праці;

погіршення соціального захисту населення та зростання вразливості людей;

збільшення кількості «працюючих бідних»;

зростання нерівності і соціальної напруги.

 У зв’язку з численними порушеннями законодавства про працю, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303, було частково відновлене право Держпраці проводити перевірки. В подальшому повноваження інспекторів праці в частині проведення інспекційних відвідувань були визначені у ст.16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2136-IX (зміни до Закону набрали чинності з 19.07.2022 року).

 Інспекторами праці наразі проводяться превентивні інформаційні заходи спрямовані на те, аби довести до відома сторін трудових відносин (працівників та роботодавців) інформацію про ризики, які вони несуть у разі неналежного оформлення трудових відносин та про переваги задекларованої праці.