Фото без опису

ЕФЕКТИВНЕ СПІЛКУВАННЯ З ЛЮДЬМИ ПОХИЛОГО ВІКУ

Методи спілкування з «важкими людьми»:

1. Усвідомте, що людина важка у спілкуванні і визначте, до якого типу людей вона відноситься.

2. Не потрапляйте під вплив цієї людини, її точки зору, світовідчуття: зберігайте спокій та нейтралітет.

3. Якщо Ви не хочете відмовитися від спілкування з такою людиною, постарайтеся поговорити з нею та виявити причини її «важкості».

4. Намагайтеся знайти спосіб задоволення її прихованих інтересів та потреб.

«СПІЛКУВАННЯ З «ВАЖКИМИ» ЛЮДЬМИ»

 Термін «важкі люди» був введений у вживання американським психологом Р. М. Бремсоном, який так і назвав свою книгу: "Спілкування з важкими людьми". Спираючись на цю працю, можна виділити декілька типів важких людей, спілкування з якими може легко переходити в конфлікт, агресію, викликати негативні емоції і породжувати проблеми. Серед них є присутніми дві великі категорії:

I. Активні конфліктанти:

агресивісти, що підрозділяються на такі категорії, як «парові катки», або «шермановскі танки» (грубі безцеремонні люди, що діють натиском і люттю); «снайпери» (люди, які полюбляють говорити колючості, іронізувати, знущатися, плести інтриги або махінації); «детонатори» (люди, схильні до спалахів агресії не із злості, а в силу особливостей вибухового швидко збудливого темпераменту і нестійкого настрою).

всезнайки, тип важких людей, які упевнені у своїй перевазі над іншими і проявляють себе як «бульдозери», що розштовхують усіх, хто виникає на їх шляху, або як надуті «пухирі», переповнені свідомістю своєї надобізнаності і «почуттям власної значущості».

максималісти, важкі люди, що наполягають на своєму до кінця.

таємні, які тримають усі негативні почуття у собі, але в найнесподіваніший момент випускають їх на оточуючих в агресивній формі.

II. Пасивні конфліктанти:

скаржники, вважають за краще звинувачувати долю і нарікати на обставини замість того, щоб діяти, у результаті спілкування з такими важкими людьми завжди залишається осад власної провини за усі нещастя, що звалилися на голову цієї бідної людини;

мовчуни, з яких не вичавиш слова, і які люблять своїм мовчанням виводити з себе інших людей, які залишаються в подиві, чому вони мовчать;

надпоступливі, такі, що завжди говорять «так» і обіцяють підтримку, але, проте, у вирішальний момент схильні до ухилення від обіцянок;

вічні песимісти, завжди передбачливі невдачі та люблять про це говорити вголос, як би, програмуючи у інших людей подібний збіг обставин;

не рішучі («стопори»), що бояться прийняти будь-яке рішення через страх помилки і тому відкладають його до самого останнього моменту;

безневинні брехуни, кожну свою дію вуалюють потужною системою брехні, що неможливо зрозуміти суть справи;

неправдиві альтруїсти, на зовнішньому рівні роблять людині добро, але в душі жалкують за цим і періодично виплескують своє невдоволення, вимагаючи компенсації за свій альтруїзм.

 Якщо ви відчули, що маєте справу з важкою людиною, ви повинні негайно узяти свої емоції під контроль і внутрішньо зібратися, мобілізуватися. Потім подумайте: чи потрібний вам цей контакт і головний біль або ні? Якщо потрібний, але не настільки, щоб переживати великі проблеми із-за цього спілкування, то, можливо, має сенс вчасно відхилитися від контактів? Але якщо потрібний, тоді, зберігаючи рівновагу, спробуйте підібрати ключ до кожного з типів.

 Спілкування з важкими людьми: у спілкуванні з важкими людьми типу активного конфліктанта, потрібно бути сильною, спокійною та впевненою людиною, проявляти на початковому етапі розумну стриманість і надалі, у разі потреби, дати відсіч.

 З пасивними конфліктантами ключовим буде терпіння та гнучкість, що дозволяють витягнути їх з шкаралупи конфлікту. Корисно поставити собі запитання: в чому причина «важкості» цієї людини, чому вона стала такою?

 Якщо у ваших силах усунути цю причину, обов'язково зробіть це. Спробуйте також зрозуміти, чи завжди вона так діє чи тільки під час спілкування з вами? Але тоді, можливо, у цьому є якась провина або помилка з вашого боку, яку потрібно зрозуміти та виправити. Потім потрібно вибрати правильну стратегію поведінки з важкою людиною та послідовно її здійснювати. Якщо ви хочете успіху, не піддайтеся енергії «важкості» та «тяжкості», що випромінюється цією людиною. Навпаки, спробуйте зарядити його «легкою» енергією, прямо протилежній основній якості важкої людини з урахуванням її різновиду.

 Агресорові слід протиставити спокій, за якою повинна вгадуватися ваша здатність у разі крайньої необхідності, видати набагато потужнішу агресію або «зрізувати» його потужним гумором.

 Всезнайкові можете протиставити іронію або демонстрацію ще більшої обізнаності з вашого боку, що висловлюється з підкреслено-скромною інтонацією, на даному фоні його самовпевненість виглядатиме комічно.

 Максималістові продемонструйте витримку та терпіння, його завищені вимоги не виглядатимуть серйозно.

Таємній і несподівано вибуховій людині покажіть, що ви абсолютно відкриті, не прагнете інтригувати або маніпулювати.

Скаржника необхідно підбадьорювати, можна трохи пожартувати над його звичкою сприймати все у похмурих тонах, звинувачуючи інших.

Мовчуна спробуйте розговорити, знайшовши взаємно цікаві теми.

Надпоступливу людину спробуйте упіймати на нереальності і недостатній щирості його обіцянок та заручіться від нього не механічного, а відповідального ставлення до власних слів, змусивши його зафіксувати увагу і кілька разів усвідомлено повторити, чого ж він вам насправді обіцяє.

Отрута, що виробляється песимістом, можна нейтралізувати ліками оптимізму, який ви повинні випромінювати в спілкуванні з ним. Тільки намагайтеся шанобливо відноситися до причин, що породили його песимізм: інакше ви дуже легко можете образити його раниму особу.

З нерішучим також корисно вести тактику підбадьорення та налаштування на зміцнення волі - таку людину треба спеціально тренувати.

Безневинних брехунів треба викривати витончено і тонке і підключаючи до цього процесу інших людей.

Неправдивому альтруїстові потрібно уміти показати небезкорисливий відтінок його внутрішньої психологічної бухгалтерії і привести йому декілька яскравих аргументів морального плану.

 

 

Служба паліативного догляду (з наданням медико-соціальних послуг)

КУ «Центр надання соціальних послуг» Брусилівської селищної ради