18 травня в газеті «Голос України» офіційно опубліковано урядову постанову від 9 травня 2023 року № 469 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо нотаріату, державної реєстрації та функціонування державних електронних інформаційних ресурсів в умовах воєнного стану».

   Документ набрав чинності  23 травня 2023 року.

  Зокрема, зміни торкнуться особливостей вчинення під час дії воєнного стану нотаріальних дій, проведення державної реєстрації, доступу до єдиних і державних реєстрів, держателем яких є Мін'юст, а також градації територій, на яких ведуться (велися) бойові дії.

  Зміни спрямовані на скорочення обмежень, запроваджених для охорони інтересів суб'єктів правовідносин, а також збереження відомостей щодо речових прав на нерухомість і бізнес.

 Ключові зміни забезпечать доступ громадян і бізнесу до нотаріальних дій і послуг у сфері державної реєстрації на територіях, які віднесені до території активних бойових дій, проте на яких відсутня загроза безпеці відомостей єдиних і державних реєстрів, держателем яких є Мін'юст, зазначив Віктор Дубовик.

1. Ключовою зміною є запровадження у постанові Уряду від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» у переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, нової категорії територій - території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

  Аналогічних змін зазнав і додаток до цієї постанови, в якому також з'явився зазначений вид територій.

2. У постанові Уряду від 28.02.2022 № 164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану»:

  • виключено положення щодо можливості посвідчення довіреностей, засвідчення справжності підпису на заяві про надання дозволу на тимчасовий виїзд дитини за кордон, без використання спеціальних бланків нотаріальних документів. Водночас вимога про перевірку довіреності, що викладена без використання таких бланків і посвідчена нотаріусом відповідно до законодавства, яке передбачало таке посвідчення, залишається обов'язковою;
  • додано до кола об'єктів, щодо яких може проводитися нотаріальне посвідчення договорів щодо відчуження, поділу (виділу), об'єкт незавершеного будівництва або майбутнього об'єкта нерухомості;
  • збільшено строк санкції у вигляді тимчасового блокування доступу до державних реєстрів, що враховується при вирішенні питання до включення нотаріусу до переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна: чинна редакція передбачає врахування зазначеної санкції строком більше 1 місяця, а після набрання чинності відповідними змінами матиме значення такі санкції строком більше 2 місяців;
  • збільшено строки на перевірку заяви нотаріуса про включення його до зазначеного переліку нотаріусів, якими в умовах воєнного стану вчиняються нотаріальні дії щодо цінного майна, і відповідного повідомлення територіального органу Мін'юсту - для Нотаріальної палати України цей строк складатиме 5 робочих днів (замість 2), для територіального органу Мін'юсту та Мін'юсту - 10 робочих днів (замість 5);
  • запроваджено повну заборону на вчинення нотаріальних дій нотаріусами, робоче місце (контора) яких розташовано в межах тимчасово окупованих рф територій, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації;
  • скасовано заборону на нотаріальне посвідчення договорів відчуження нерухомого майна до закінчення 1 місяця з дня державної реєстрації права власності відчужувача такого майна, що було набуте під час дії воєнного стану;
  • скасовано вимогу про отримання нотаріусом заяви від довірителя на підтвердження справжності довіреності, з дня видачі якої минуло більше 1 місяця (2 місяців, якщо вона посвідчувалася консульською установою чи дипломатичним представництвом), поданої довірителем фізичної особи - відчужувача (іпотекодавця, довірчого засновника) під час нотаріального посвідчення договорів відчуження нерухомості, цінних паперів, корпоративних прав, іпотеки, про задоволення вимог іпотекодержателя, встановлення довірчої власності на нерухомість, нотаріального засвідчення підписів на акті приймання-передання частки у статутному капіталі юридичної особи;
  • скасовано припис щодо початку перебігу строку для прийняття спадщини / відмови від її прийняття та видачі свідоцтва про право на спадщину. Це, в свою чергу, обумовлює необхідність подачі відповідної заяви про прийняття (або відмову від прийняття) спадщини тими спадкоємцями, які не проживали постійно (не були зареєстровані за одною адресою) із спадкодавцем на момент його (її) смерті впродовж 6ти (а не 10ти) місяців з моменту відкриття спадщини (смерті спадкодавця), як це було в період з березня 2022 по травень 2023.

3. У постанові Уряду від 06.03.2022 № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану»:

  • змінено визначення кола державних реєстраторів, які вчиняють реєстраційні дії, а саме, зазначено, що відповідні дії можуть здійснювати державні реєстратори, що перебувають у трудових відносинах із суб'єктом державної реєстрації, місцезнаходженням якого є адміністративно-територіальна одиниця, що не належить до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
  • до кола судових рішень, на підставі яких реєстраційних дій можуть вчинятися посадовими особами Мін'юсту, додано судові рішення про накладення арешту корпоративних прав;
  • визначено заявника у разі подання документів для державної реєстрації юридичної особи, частка держави в статутному капіталі якої становить 100 %, яким може бути уповноважена органом управління відповідними корпоративними правами;
  • скасовано припис про незастосування вимог законодавства щодо обов'язку подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та підтвердження відомостей про нього;
  • скасовано заборону проводити державну реєстрацію набуття права власності на нерухоме майно до закінчення 1 місяця з дня державної реєстрації попереднього набуття права власності на таке майно, що відбулося під час дії воєнного стану;
  • змінено положення щодо заборони юридичній особі змінювати відомості щодо свого місцезнаходження на місцезнаходження на території ведення активних бойових дій чи яка є тимчасово окупованою - за новою редакцією цього припису заборона поширюватиметься на тимчасово окуповані рф території, включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення тимчасової окупації;
  • запроваджена заборона приймати документи для державної реєстрації змін до відомостей про політичні партії та їх структурні утворення, щодо яких Мін'юст подав позов про їх заборону;
  • уточнено підстави передання територіальним органом Мін'юсту заяви / документів для державної реєстрації іншому державному реєстратору - йдеться про документи, що перебувають на розгляді державного реєстратора, який перебуває у трудових відносинах із суб'єктом державної реєстрації, місцезнаходженням якого є адміністративно-територіальна одиниця, що не належить до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
  • уточнені положення про надання доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) для формування та реєстрації заяв у сфері державної реєстрації - зазначено, що такий доступ надаватиметься нотаріусам, не включеним до переліку нотаріусів або включеним із застереженнями, робоче місце (контора) яких розташоване в межах адміністративно-територіальної одиниці, що не належать до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації;
  • уточнене формулювання щодо незастосування вимог про надсилання державним реєстратором документів для державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань за результатом проведеної реєстрації у випадках, визначених законом, суб'єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи - йдеться про випадок, коли місцезнаходженням суб'єкта державної реєстрації, уповноваженого зберігати реєстраційні справи відповідно до закону, є адміністративно-територіальна одиниця, що не належить до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації.

Також уточнено, що у зазначеному випадку не застосовуються положення підпункту 10-3 пункту 1 цієї постанови лише щодо надсилання документів;

  • збільшено строк тимчасового блокування доступу до відповідного державного реєстру, що враховується Мін'юстом під час розгляду питання щодо доступу державних реєстраторів до державного реєстру - значення матимуть лише ті санкції, тривалість яких перевищує 2 місяця (зараз враховується така санкція строком більше 1 місяця);
  • виключено підпункт 12 пункту 1 постанови, який визначав особливості доступу користувачів до Єдиного державного реєстру, Державного реєстру прав для отримання відомостей/інформації.

Водночас змінено редакцію пункту 1-1, в якому передбачено, що в умовах воєнного стану і протягом 1 року з дня його припинення/скасування доступ до єдиних і державних реєстрів (крім Спадкового реєстру), держателем яких є Мін'юст, для отримання відомостей/інформації з них може надаватися адміністратором таких реєстрів СБУ, Офісу Генерального прокурора, НАБУ, НАЗК, Службі зовнішньої розвідки, Головному управлінню розвідки Міноборони, ДБР, БЕБ також шляхом надання ідентифікаторів доступу до таких реєстрів;

  • змінено положення щодо припинення доступу користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, що допускатиметься на адміністративно-територіальних одиницях, що належать до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) та тимчасово окупованих рф, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації.